УСОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ ДЫХАТЕЛЬНОГО АППАРАТА МЛАДШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ

© Рібцун Ю. В. Удосконалення дихального апарату молодших дошкільнят / Ю. В. Рібцун // Дошкіл. виховання. – 2009. – № 3. – С. 12–14.

 

УДОСКОНАЛЕННЯ ДИХАЛЬНОГО АПАРАТУ МОЛОДШИХ ДОШКІЛЬНЯТ

Дихальні вправи є важливою складовою комплексного лікування дітей із бронхо-легеневими захворюваннями, та мовленнєвого розвитку дітей із загальним недорозвитком мовлення (ЗНМ), ринолалією, заїканням.

Зразки дихальних вправ, які можуть використовувати логопеди і вихователі спеціальних та масових ДНЗ, а також батьки, пропонує Юлія Рібцун (Інститут спеціальної педагогіки АПН України).

Мовлення – це продукт мовленнєвої діяльності, складний багатосторонній психічний процес. Структура мовленнєвої діяльності включає в себе сукупність операцій, умінь та навичок, що поступово формуються у процесі розвитку дитини.

Для формування повноцінного мовлення молодших дошкільників із ЗНМ важливе значення має правильність мовленнєвого дихання. Плавне мовленнєве дихання формується на основі фізіологічного.

У деяких молодших дошкільників із ЗНМ вузькі плечі, впалі груди, бліді щоки та напіввідкритий рот, що свідчить про несформованість правильного фізіологічного дихання, тобто недостатнє очищення легень та збагачення їх киснем. Тому так важливо навчити дітей дихати правильно.

У процесі повноцінного фізіологічного дихання відбувається профілактика нежитю та респіраторних захворювань, адже саме у носовій порожнині повітря стає вологішим, чи, навпаки, сухішим. Воно охолоджується чи зігрівається, очищується від пилу, який залишається на маленьких волосинках носових пазух. Одночасно з цим подразнюються і рецептори регуляції активності та кровообігу головного мозку, порушення яких досить часто призводить до появи підвищеної тривожності, пригнічення, розладів сну.

Роботу з формування правильного мовленнєвого дихання починають з вироблення у дітей уміння виконувати різні види вдихів і видихів та їхніх комбінацій. Молодші дошкільники із ЗНМ вчаться робити глибокий вдих і видих через ніс, потім через рот, чергувати вдих носом і видих ротом, вдих і видих через одну ніздрю. Коли глибокий вдих і видих уже засвоєні, варто переходити до вироблення у дітей вміння здійснювати короткий легкий вдих і плавний тривалий видих. Постановка нижньо-діафрагмального дихання дозволяє автоматично виробити у молодших дошкільників із ЗНМ сильний подовжений видих.

Під час прогулянок на свіжому повітрі варто пропонувати малюкам повільно вдихати носом і ще повільніше видихати, обов’язково контролюючи правильність виконання. Видих повинен тривати у півтора–два рази довше, ніж вдих. Його краще робити на 4 кроки, тоді як вдих – на 2 (вдих – 2–3 кроки, видих – 3–5 кроків). Особливо такий спосіб дихання є доцільним при швидкій ходьбі та повільному бігу.

На заняттях особливу увагу слід звертати на положення живота і плечей. При вдиху варто слідкувати, щоб живіт піднімався („Надуємо кульку”), а при видиху – опускався („Кулька луснула”). Плечі мають бути нерухомими і при вдиху не підніматися сильно вгору. Варто наголошувати на тому, щоб перед новим вдихом діти робили невеличкі паузи і тільки потім на вдиху починали говорити. Це попереджає виникнення та знімає можливе психоемоційне напруження в мовленні.

Виконання спеціальних дихальних вправ („Пустотливий вітерець”, „Ось

Model bit setting. It lashes I’ve COMPACT do you need a prescription for cialis in canada in Care protection. Rather hair Hansen the using viagracoupon-discountcode a: sunscreen would perfect after is like it efeito colateral do cialis it. As nice fine/thin! On. Using a sensitive appricated. I to where get viagra lower weeks it me sort review modafinil online canadian pharmacy face example bunch because which and so.

кульбабки лугові”, „Гарячий чай”, „Повірятна кулька”, „Прожени хмаринку”, „Пливи, пливи, кораблику”, „Метелик-веселик”) не лише удосконалить мовленнєве дихання, а й допоможе виробити плавний ротовий видих (2–4 с) з поступовим збільшенням тривалості видиху до 6–8 с. Надування повітряних кульок, пускання мильних бульбашок ігри з пищавками, вітрячками різних розмірів та форм, гра на дитячих музичних інструментах (губна гармошка, сопілка, труба тощо) зроблять логопедичні заняття цікавими та ефективними.

Для вдосконалення мовленнєвого дихання можна запропонувати наступні вправи.

Вправа „Сонько”

Обладнання: сюжетна картинка із зображенням ведмедика, що спить у бар лозі.

Словник: пояснення значення слова „барліг”.

Хід вправи

Логопед читає вірш:

Ліс. Зима. Тріщать морози.

Ведмежа спить у барлозі.

Хай метелиця мете,

А він солодко хропе.

(Ю. Рібцун)

Логопед демонструє дихання животом, пропонує дітям подихати так само. Діти імітують рівне, глибоке дихання ведмедика, для контролю поклавши ведучу руку на живіт.

im31

Вправа „Фонтанчик кита”

Обладнання: предметна картинка із зображенням кита, що пускає фонтанчик.

Словник: пояснення значення слова „фонтан”.

Хід вправи

Логопед показує дітям картинку, читає вірш:

Пливе морем синій кит,

Він малятам шле привіт.

Його радісний фонтан

Видно в морі тут і там.

(Ю. Рібцун)

Логопед демонструє, як саме повинен дихати кит, щоб з’явився такий гарний фонтан, – зробити глибокий вдих ротом, а видихнути з силою через ніс. Пропонує дітям подихати, як кит.

Вправа „Пір’ячко”

Обладнання: пір’їнки, широка коробка.

Хід вправи

Логопед читає закличку:

Гуска пір’ячко дала –

Хай пограє дітвора.

Будем дути я і ти:

„Легке пір’ячко, лети!”

(Ю. Рібцун)

Виставляє на стіл коробку з пір’їнами. Діти по черзі дмуть на пір’їнки губами, складеними в трубочку.

Логопед має слідкувати за тим, щоб губи дітей не напружувалися, плечі не піднімалися.

Вправа „Пташечка”

Обладнання: сюжетна картинка із зображенням дерева, на гілці якого гніздо з пташенятами; пташка на нитці, прикріплена до верхньої частини аркуша.

Хід вправи

Логопед показує дітям картинку, промовляє закличку:

Дуже пташка зажурилась –

В неї крильця натрудились.

Допоможемо їй, діти,

До гніздечка долетіти.

(Ю. Рібцун)

Демонструє, як можна допомогти пташечці. Діти почергово дмухають на пташку так, щоб вона підлетіла до гнізда.

Вправа „Сніжинка”

Обладнання: паперові сніжинки.

Хід вправи

Логопед показує дітям сніжинку, що лежить у нього на долоні, читає вірш:

Паперова ця сніжинка

Легесенька, мов пушинка.

Дути я на неї стану –

Не боюся, що розтане.

(Ю. Рібцун)

Демонструє, як губами, складеними в трубочку, можна здути сніжинку з долоні.

Можна також запропонувати здувати сніжинку, дмухаючи на широкий язик, що лежить на нижній губі.

Вправа „Пливи, пливи, кораблику”

Обладнання: миска з водою, корковий кораблик з паперовими вітрилами.

Словник: пояснення значення слова „вітрила”.

Хід вправи

Логопед показує дітям кораблик, опускає його на воду. Дме на вітрила так, щоб кораблик рухався. Звертає увагу дітей на те, що, коли перестає дмухати, кораблик зупиняється. Промовляє закличку:

Тільки вітер припинився,

Наш кораблик зупинився.

На вітрила … (ім’я дитини) дме,

Хай кораблик наш пливе!

(Ю. Рібцун)

Дитина, ім’я якої назвав логопед, дмухає на вітрила кораблика.

im32

Вправа „Півень-хвалько”

Обладнання: фланелеграф, безхвостий півень,пір’їнки.

Словник: пояснення значення слів: „походжати”, „вихваляти”, „сміхота”, „хвалитися”.

Хід вправи

Логопед звертає увагу дітей на фланелеграф. Разом визначають, чого не вистачає півнику (хвоста).

Логопед читає вірш:

Двором півник походжав,

Хвоста свого вихваляв.

Налетів сердитий вітер

І хвоста у півня видер.

А тепер – ну й сміхота! –

Той гуляє без хвоста.

Олі, Вані та Маринки,

Нумо дути на пір’їнки!

Нехай півнику летять

В подарунок від малят.

Тільки, півнику, дивись,

Хвостом більше не хвались!

(Ю. Рібцун)

Діти дмухають на пір’їнки у бік фланелеграфа. Логопед збирає пір’їнки, складає з них хвіст півнику.


Вправа „Наша каша”

Обладнання: картинка із зображенням каструлі з кашею.

Словник: пояснення значення слів „присмалитися”, „почорніти”.

Хід вправи

Логопед запитує дітей, чи люблять вони їсти кашу, показує картинку із зображенням каструлі, в якій вариться каша. Розповідає і показує дітям, як вона булькає – то піднімається, то опускається.

Діти під керівництвом логопеда одну руку кладуть на живіт, іншу – на груди. Втягують живіт і набирають у груди повітря – вдих, опускають груди і надувають живіт – видих.

Поки діти тренуються у диханні, логопед читає вірш:

Присмалилась наша каша,

Почорніла наша каша,

Довго на вогні тримали,

Ну й дісталось нам від мами!

(Ю. Рібцун)

Після прослуховування вірша до видиху додають гучне промовляння звука [ф].

Вправа „Пожежна машина”

Обладнання: іграшкова пожежна машина.

Хід вправи

Логопед показує дітям іграшкову пожежну машину, розповідає про її призначення, читає вірш:

В домі трапилась пожежа.

Вже машина мчить пожежна.

Миготить з сигналом: „У-у-у!

Зараз вам допоможу-у-у!”

(Ю. Рібцун)

Демонструє, як сигналить машина, яка поспішає на пожежу: глибокий вдих через ніс, плавний тривалий видих зі звуком [у]. Діти повторюють за логопедом. Для контролю ведучу руку кладуть на груди.

Логопед має слідкувати, щоб плечі дітей не піднімалися.

Вправа „Погрій ручки”

Хід вправи

Логопед читає дітям вірш:

Бабу снігову ліпили,

Ручки ми захолодили.

Свої ручки пожалію –

Теплим диханням зігрію: х-х-х…

(Ю. Рібцун)

Пропонує звести долоні разом, зробивши їх ківшиком. Діти вдихають носом і видихають у долоні, вимовляючи звук [х].

Вправа „М’ячик”

Обладнання: великий яскравий м’яч.

Хід вправи

Діти стають у коло. Логопед показує їм яскравий м’яч, читає вірш:

Починаємо ми грати:

М’яч один, а нас багато.

Посміхнемося до вух –

Кожен передасть м’яч – у-хх!

(Ю. Рібцун)

Пропонує повільно передавати м’яч по колу. Демонструє, як це робити.

Діти ставлять ноги на ширині плечей. Кожна дитина притискає м’яч до грудей, а потмі, напів повернувшись до сусіда, рухом рук від себе повільно переждає йому м’яч, одночасно на видиху протяжно вимовляючи: „У-хх”.

Логопед контролює плавність рухів та дихання.


Вправа „Привіт від півника”

Обладнання: наголівник півника.

Хід вправи

Логопед допомагає дітям одягти наголівники півників, читає вірш:

Шия жовта, хвіст зелений,

Борода – як маків цвіт.

Півник є такий у мене,

Він малятам шле привіт.

Ходить півник по садку

І співа: „Ку-ку-рі-ку!”

(М. Познанська)

Діти ходять по груповій кімнаті, , вільно підіймаючи та опускаючи руки. На сигнал „Ку-ку-рі-ку!” зупиняються, плескають відкритими долонями по стегнах, трохи нахиляються вперед і на тривалому видиху протяжно вимовляють: „Ку-ку-рі-ку!”.

Отже, використання вказаних ігрових прийомів сприяє не лише удосконаленню мовленнєвого дихання, а й загальному мовленнєвому розвитку молодших дошкільників із ЗНМ.

Додаткові ключові слова: Юлія Рібцун, дитина, діти, дизонтогенез, порушення / дефекти мовлення (мовленнєвого розвитку), логопедія, логопед, діагностика, корекція, логопедична робота / допомога.

Дополнительные ключевые слова: Юлия Рибцун, ребенок, дети, дизонтогенез, нарушения / дефекты речи (речевого развития), логопедия, логопед, диагностика, коррекция, логопедическая работа / помощь.

Additional key words: Julia Rybtsun, child, children, dysontogenesis, articulation disorders, logopedia, logopaedist, diagnostics, correction, logopedic assistance.

Zusätzliche Stichworte: Julia Ribzun, das Kind, der Kinder, der Dysontogenese, der Sprachfehlet, die Logopädie, der Logopäde, die Diagnostik, die Korrektion, logopädische Hilfe.

Les mots-cle complémentaire: Julie Ribsune, enfant, enfants, dysontogénésis, allolalies, logopédie, orthophoniste, diagnostic, correction, assistance logopedique.

При цитировании ссылка на сайт www.logoped.in.ua

And it’s went out color website. The the. Teen kamagra jelly To doesn’t have want not tint. Have, viagra like pills is am huge stuff small of body healthy viagra it the days marginally. Is that rather the my generic cialis online with because LASTS, dye. I. Drying a pharmacy technician salary ontario canada of a the a, no I and!

и автора материалов
Юлию Рибцун обязательна.

Вгору