ИГРАЕМ СО СЛОВАМИ

© Рібцун Ю. В. Граємо зі словами / Юлія Рібцун // Джміль. – 2005. – № 2. – С. 14–15.

 

ГРАЄМО ЗІ СЛОВАМИ

Ігротекар Юлія РІБЦУН

Про те, що гра – найулюбленіша дитяча „справа”, усі знають дуже добре. А от чи знаєте ви, що гратися можна не лише з іграшками та предметами, а й зі словами? Сьогодні Джмелик пропонує дидактичні ігри з мовленнєвими завданнями. Вони будуть цікаві не лише малятам, а й дорослим.

Хитрі слова

Ви вже чули про слова, які звучать однаково,а означають різне? Так, це омоніми. Знайдіть їх у віршиках.

Наприклад:

На косі трава росте,

Пляж найкращий на косі.

Поки ще трава в росі,

Із косою йде на кóсу

Хлопець той,

Що трави косить.

   (А. Свашенко)

Зайчик косий

Дивиться косо,

Як дівчинка

З косою

За річкою косою

Косить сіно косою.

(Скоромовка)

Галі матуся голівку чесала,

Стрічки яскраві в коси вплітала.

В дзеркало зирка Галинка мала.

Ой, яка ж гарна, яка чепурна!

***

Джерельце під вербою

Виблискує водою.

Ключем студеним б’є,

Хай кожен воду п’є!

***

Здалека під небом

В вирій летючи,

Голосно курличуть

Журавлів ключі.

 (Я. Щоголів)

Додому я прийшов,

А мама в полі.

Ключа знайшов –

Дверей не відімкну:

Маленька бджілка

В золотистій льолі

Сидить собі –

Принишкла на замку.

  (М. Луговик)

Зауваги до дорослих. Прочитавши віршик, поставте дітям навідні запитання, які допоможуть їм виділити омоніми (можна не вживати цей термін) і зрозуміти їх зміст.

Опис гри. Дорослий називає омонім, а діти у відповідь називають слово, що пояснює його значення.

Наприклад:

Іменники

Котики

 

вербові

Півники

квіти
тварини птахи

Сонечко

сонце

Лисички

гриби
жучок тварини

Зайчик

сонячний

Вушко

дитини
зайченя голки

 

Шапочка

головний убір

Плитка

електрична
голівка гриба, жолудя кахля
шоколаду

 

 

Крило

 

 

Ручка

для писання
літака у дитини
птаха дверей
машини сковорідки
метелика молотка
кошика

Завдання. Назвіть, що намальовано. Полічіть слова, які звучать однаково.

Відносні прикметники

 

 

Золотий

(-а, -і)

виріб із золота

 

 

Гострий

зуб
осінь ніж
руки язик
 

 

 

Свіжий

(-а, -і)

продукт

 

 

Пекучий

(-у, -а)

перець
вітер йод
сорочка сонце
квіти кропива

Дієслова

 Йде

 

дощ

 

 

 

 

Літає

метелик
сніг птах
людина вертоліт
тварина кажан
птах пух
комаха сніжинка
поїзд повітряна кулька
годинник
весна

 

Плаває

риба
фільм лебідь
урок видра
час людина

Завдання. Що спільного в зображених об’єктів? Який з них плаває і літає? (лебідь) А про рух якого можна сказати і „летить”, і „пливе”? (хмаринка)

Вереда

Опис гри.

Дорослий промовляє закличку до гри:

Цей маленький вереда

В домі все порозкидав.

Щоб порядок навести,

Попрацюєм я і ти.

Речі всі ми розшукаєм

І на місце поскладаєм.

Хай малому вереді

Буде соромно тоді.

(Ю. Рібцун)

Варіанти

  1. Дорослий складає речення. Дитина повинна закінчити його, додавши одне слово. Наприклад: „Вереда закинув м’яч під …” (стіл, диван, шафу, крісло…)
  2. Дорослий складає речення, пропускаючи прийменник. На місці прийменника плеще у долоні. Дитина повинна доповнити речення. Наприклад: „Ложка лежить… шафою”. (під, за)
  3. Дорослий називає предмет і пропонує дитині скласти речення, в якому вона розповість Вереді, куди треба покласти (поставити) названу річ. Наприклад: „Книжку поставимо на полицю”.

З двох – одне

У світі слів є ще одна цікавинка – іноді з двох слів можна скласти одне. Воно так і називається – складене. Можете пригадати хоч одне таке слово? Чудово! А тепер пограємось із ними.

Опис гри. Дорослий сидить перед дитиною з розкритими долонями, називає перше слово складного іменника. Дитина кладе свою руку  долонею вгору на руку дорослого. Дорослий називає друге слово-складову. Дитина кладе другу руку на долоню дорослого. Дорослий називає ціле слово, закриваючи долоньки.

Наприклад: листя + падає = листопад.

Зрозумівши зміст гри, дитина може виконувати рухи долоньками без допомоги дорослого.

Ускладнення: називають не частину складеного слова (верто-, літ), а те слово, від якого вона утворилася (вертиться, летить).

Варіанти

  1. Дорослий почергово називає частинки слова, дитина сама відкриває долоньки. З’єднавши долоні – називає слово.
  2. У дитини з’єднані долоні. Дорослий називає складний іменник. Дитина, почергово розкиваючи долоньки, називає складові частини складного іменника.

Словник: складені іменники (снігопад, листоноша, теплохід, пилосос, книголюб, підосичник, водолаз, самовар, льодохід, падолист, самоскид, соковижималка, електрозварник, підберезник, самокат, скороварка, м’ясорубка, водоспад, сталевар, землекоп, куховар, димохід, пароплав, криголам, лісовоз, лісоруб, хлібороб, пішохід, восьминіг, небосхил, лісосмуга, птахоферма); складені прикметники (чорноволосий, довгокосий, гостроверхий, сизокрилий, чорноплідний, вічнозелений, товстопузий, двоповерховий, двомоторний, білосніжний).

Назвіть слова, з яких утворилися назви цих предметів.

Додаткові ключові слова: Юлія Рібцундитина, діти, дизонтогенез, порушення / дефекти мовлення (мовленнєвого розвитку), логопедія, логопед, діагностика, корекція, логопедична робота / допомога.

Дополнительные ключевые слова: Юлия Рибцунребенок, дети, дизонтогенез, нарушения / дефекты речи (речевого развития), логопедия, логопед, диагностика, коррекция, логопедическая работа / помощь.

Additional key words: Julia Rybtsun, child, children, dysontogenesis, articulation disorders, logopedia, logopaedist, diagnostics, correction, logopedic assistance.

Zusätzliche Stichworte: Julia Ribzun, das Kind, der Kinder, der Dysontogenese, der Sprachfehlet, die Logopädie, der Logopäde, die Diagnostik, die Korrektion, logopädische Hilfe.

 Les mots-cle complémentaire: Julie Ribsune, enfant, enfants, dysontogénésis, allolalies, logopédie, orthophoniste, diagnostic, correction, assistance logopedique.

При цитировании ссылка на сайт www.logoped.in.ua и автора материалов
Юлию Рибцун обязательна.

Вгору