© Рібцун О. Г. Квіткові фантазії : дидакт. ігри / Ольга Рібцун, Юлія Рібцун // Дошкіл. виховання. – № 9. – 2003. – С. 24–25

 

КВІТКОВІ ФАНТАЗІЇ

Дидактичні ігри

Ось і промайнуло літо. Воно було квітуче. Адже саме влітку квітів розквітає найбільше – у садах, парках, у лісі за містом… Діти люблять милуватися квітами, збирати букети. А чи добре знають малята назви квітів, чи відомо їм, коли і де вони розквітають? Вихователь-методист Ольга РІБЦУН та логопед Юлія РІБЦУН з київського дитсадка № 611 пропонують добірку ігор, які допоможуть дошкільнятам краще запам’ятати назви квітів та їхні ознаки, вправляти в написанні відповідних назв і створенні зв’язних розповідей, а також сприятимуть розвиткові уяви та зорової уваги.

СКЛАДИ КВІТКУ

Дидактична гра для старших дошкільнят

Мета: узагальнити знання дітей про складові частини рослин, вправляти у вживанні іменників у кличному, родовому відмінку однини; розвивати зорову увагу, пам’ять.

Обладнання: картки із зображенням стебел із листям та голівок квітів.

Хід гри

Варіант 1. Педагог роздає дітям картки із зображенням стебел із листям. Він показує дітям картку з голівкою якоїсь квітки та промовляє:

Листячко зелене, оживай,

Свою рідну квіточку впізнай.

(О. Рібцун)

Дитина, в якої є зображення стебла та листя до цієї квітки, відповідає: „Я впізнала тебе, ромашко, ти – моя квітка”. Вона підходить до педагога та з’єднує картки.

Варіант 2. У педагога – стебла з листям. У дітей – квіти.

Педагог.

Квітки, квітко, оживай,

Свій листочок впізнавай!

(Ю. Рібцун)

Дитина. Я вас упізнала. Ви – листочки моєї ромашки.

По ходу гри вихователь може ставити дітям запитання на зразок: „А що ще ти знаєш про ромашку? Де вона росте? Коли розквітає? А чи є в ромашки якісь особливі прикмети?”

im26

РОСТИ, КВІТКО, РОЗКВІТАЙ!

Дидактична гра для старших дошкільнят

Мета: розширювати знання дітей про процес розвитку рослини; вправляти у складанні зв’язних розповідей зі встановленням причино-наслідкових зв’язків. Розвивати зорову увагу, елементи логічного мислення (аналіз, синтез, порівняння).

Обладнання: картонний круг, поділений на 8 сегментів; 8 окремих сегментів із зображенням етапів розвитку квітки.

Хід гри

Педагог розповідає: „Щоб квіточка виросла, треба спочатку посіяти в землю маленьку насінинку, доглядати рослинку, виполювати бур’ян. Так і вирощують садові квіти. Проте і в лузі, і в лісі, і  в полі росте багато різних квітів, хоча їх ніхто не саджав і не доглядав. Про них подбала сама природа. Вітерець приніс насіннячко, дощик його полив, сонечко приголубило – і виросла чудова квіточка”.

– А тепер спробуйте розповісти мені, як росте квіточка. Зараз я загадаю вам загадку. Про яку квітку в ній йдеться?

Зацвіли в травиці

Жовтенькі сестриці.

Швидко посивіли,

З вітром полетіли.

На землю впадуть –

Знову зацвітуть.

– Правильно, це кульбабка. Саме про неї ви й розповідатимете. А допоможуть вам оці картинки. Уважно їх розгляньте: на кожній картці зображено певний етап розвитку рослини, починаючи з насінини. Викладайте ці картинки на круг у правильній послідовності.

Діти складають із сегментів круг, причому кожний розповідає про „свій” етап. Педагог допомагає вихованцям навідними запитаннями, на які діти мають дати розгорнуту відповідь, наприклад: „А що потрібно насінинці, щоб підрости? (Щоб прорости, насінинці потрібні вода, тепло, світло). Яке аз формою листя в кульбабки? Якого кольору квітка? А чому шапочка кульбабки розлетілася? (Кульбабка розлетілася, бо подув вітерець).

НА ГОСТИНІ У КВІТІВ

Рухлива гра для старших дошкільнят

Мета: розвивати слухову увагу, уяву, загальну моторику; виховувати інтерес до рослинного світу.

Обладнання: картинки із зображенням квітучої луки та саду; картонні „медалі” із зображенням окремих квітів.

Попередня робота: вивчення назв квітів.

Хід гри

Педагог виставляє перед дітьми картинки із зображенням луки і пропонує вибрати, хто якою квіткою хоче бути. Потім роздає картонні „медальки” з відповідними зображеннями. Діти вільно розміщуються на килимку. Педагог пояснює, що треба дуже уважно слухати його розповідь. Коли хтось почує, що йдеться про його квітку, він має підвестися й виконати рухи відповідно до тексту.

Розповідь педагога має бути виразною, помірно швидкою та небагатослівною.

Педагог. Тільки-но прокинулося сонечко, я вийшла на ґанок і вдихнула свіже повітря, сповнене пахощів квітів. Мені захотілося піти на луку і привітатися з квітами. Я попростувала стежинкою і незабаром побачила в траві ромашку. (Дитина-ромашка підводиться). Вона щойно прокинулася й розплющила свої вічка. (Дитина потягується, удає, що протирає заспані очі). Побачивши мене, вона кілька разів хитнула голівкою вперед-назад (відповідні рухи), розправила за вітром листячко (дитина розводить руки в боки) і помахала мені (дитина робить кілька змахів руками). Мабуть, квіточка зі мною привіталася. А трохи далі я побачила яскраво-синю волошку, яка тягнулася голівкою до сонця (дитина-волошка стає навшпиньки, піднявши вгору руки та обличчя). Аж тут дмухнув вітерець, і волошка почала хитатися: вперед-назад, вперед-назад (дитина робить нахили)…

Упродовж розповіді діти-квітки в’януть, хитаються вперед-назад і з боку в бік, ловлять дощові краплини, змахують листям тощо. Потім оповідачка повертається додому і йде в сад, де зустрічає садові квіти. Наприкінці гри педагог „збирає букет квітів” – всі беруться за руки і танцюють під веселу музику.

ОЖИВИ БУКЕТ

Дидактична гра для старших дошкільнят

Мета: узагальнити знання дітей про сезон, час цвітіння та місце зростання квітів; вправляти в складанні описових розповідей; розвивати зв’язне мовлення, зорову увагу, пам’ять.

Обладнання: картка із зображенням вази з букетом, у якому на місці голівок квітів – невеличкі прорізи; картонні зображення квітів на „ніжках” для вставляння у прорізи.

Хід гри

Педагог. Кожному з нас приємно, коли кімнату прикрашає гарний букет. Давайте складемо його з лугових квітів. Перед вами розкладемо картки. Виберіть з них лише ті, на яких зображено лугові (садові, лісові) квіти. Вибрані квіти вставте у прорізи на картці. Який гарний у нас вийшов букет! Але ж усі ці квіти з картону. Треба їх оживити. Оберіть подумки якусь квітку з букета й розкажіть про неї усім про неї, не називаючи самої квітки. Як тільки ми здогадаємося, про яку квітку йдеться, вона оживе.

Дитина описує квітку (коли вона цвіте, де росте, якого кольору, як пахне тощо). Як тільки хтось вгадує її назву, педагог встромляє у прорізь замість картки з її зображенням живу (або об’ємну паперову) квітку.

Опис може робити і сам педагог, а діти відгадуватимуть назву квітки з букета.

КВІТКОВОРД

Дидактична гра для старших дошкільнят

Мета: вправляти у відгадуванні загадок, у звуковому аналізі та синтезі; активізувати слова-назви квітів.

Обладнання: картка з кросвордом у формі квітки, літери розрізної абетки.

Хід гри

Педагог роздає дітям кросворди у формі квітки. Пояснює, що всі назви квітів на „пелюстках” закінчуються однією літерою (А), яка розміщується у середині квітки.

im27

Потім зачитує загадки, а діти, відгадавши, мають визначити, куди „вписати” відповідні назви, і помі викласти їх у кросворді за допомогою розрізної абетки.

Загадки

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло.

(Кульбабка)

Синьоока ця заброда

В полі водить хороводи.

Де вона вінки спліта –

Пшениці рідкі й жита.

(Волошка)

Ту дівчину синьооку

Завжди стрінеш край потоку.

В неї ніжки вмиті в росах,

В неї небо сяє в косах,

(Незабудка)

Я квітка ніжна, як весна.

Я різні сукні маю.

Все літо пишна й запашна,

Я й осінь зустрічаю.

Буваю кольору зорі,

Лимона барву маю,

І снігу зимньої пори,

І вишнею палаю.

(Троянда)

Осіння квітка сукню вділа

Рожеву, синю, ніжно-білу.

Стоїть, неначе їжачок,

У неї сотні пелюсток.

(Айстра)

У зеленім зіллі

Виросло дівчатко –

В неї вії білі

Й золоті очатка.

(Ромашка)

im28

Додаткові ключові слова: Юлія Рібцундитина, діти, дизонтогенез, порушення / дефекти мовлення (мовленнєвого розвитку), логопедія, логопед, діагностика, корекція, логопедична робота / допомога.

Дополнительные ключевые слова: Юлия Рибцунребенок, дети, дизонтогенез, нарушения / дефекты речи (речевого развития), логопедия, логопед, диагностика, коррекция, логопедическая работа / помощь.

Additional key words: Julia Rybtsun, child, children, dysontogenesis, articulation disorders, logopedia, logopaedist, diagnostics, correction, logopedic assistance.

Zusätzliche Stichworte: Julia Ribzun, das Kind, der Kinder, der Dysontogenese, der Sprachfehlet, die Logopädie, der Logopäde, die Diagnostik, die Korrektion, logopädische Hilfe.

 Les mots-cle complémentaire: Julie Ribsune, enfant, enfants, dysontogénésis, allolalies, logopédie, orthophoniste, diagnostic, correction, assistance logopedique.

При цитировании ссылка на сайт www.logoped.in.ua и автора материалов
Юлию Рибцун обязательна.

Добавить комментарий