© Рібцун Ю. В. Граємо з дитиною всією родиною / Ю. В. Рібцун // Дошкіл. виховання. – 2005. – № 9. – С. 26–27.

 

ГРАЄМО З ДИТИНОЮ ВСІЄЮ РОДИНОЮ

У „ДВ” № 5, 2005 р. було вміщено добірку мовленнєвих ігор для дітей різного віку, які запропонувала Юлія РІБЦУН (Інститут спеціальної педагогіки АПН України). В них можна грати з малими без спеціальної підготовки. Продовжуємо публікацію таких ігор.

Крамниця

Мета:  формувати навички часткового звукового аналізу.

Обладнання: іграшки.

Словник:  іменники-назви іграшок.

Попередня робота: ознайомлення з поняттями „звук”, „перший (останній) звук”.

Опис гри. Дорослий пропонує дитині пограти в магазин і виставляє на імпровізований прилавок іграшки.

Перший варіант. Пропонує дитині придбати будь-яку з них, визначивши перший (останній) звук в її назві (наприклад: ведмежа, півник).

Другий варіант. Дитина може придбати тільки ту іграшку, в назві якої є запропонований звук (наприклад, звук [С]: слон, конструктор, автобус).

Будь уважний

Мета: вправляти у частковому звуковому аналізі.

Попередня робота: ознайомлення з поняттями „звук”, „спільний звук”.

Опис гри.

Перший варіант. Дорослий читає вірш і пропонує назвати той звук, який зустрічається в ньому найчастіше.

Звук [С]:

Сіяв-віяв дід Мусій,

Славну пісеньку співав:

Вуса, вії – у вівсі.

Сію, вію, висіваю,

Сіяв, сіяв, висівав,

Бо вівсяні вуса маю!

(Г. Чубач)

Звук [З]:

Зоя і Зіна

Знайшли лозини.

Лозина до лозини –

І зроблені корзини.

Зоя і Зіна

Взяли корзини,

Взялись завзято

Кизил збирати.

(Г. Бойко)

Звук [Ц]:

Цапок водицю п’є з цеберка,

Солодкий цукор чи цукерка –

Скубе травицю на лужку.

Це теж цапкові до смаку.

(Н. Забіла)

Звук [Ч]:

В чаплі

Чапля

Чорні

Чапа

Черевички.

До водички.

 (Потішка)

Звук [Ш]:

Шиє Луша, вишиває,

Шарф і шаровари

Шубку ляльці дошиває.

Шити мама помагає.

(Т. Коломієць)

Звук [Ж]:

Я зібрав жуків чимало,

Та вони всі повтікали.

Я – за ними. Ну й дива!

Заповзли вони в слова:

Жито, жаба, вежа,

Жар, кажан, пожежа,

Баклажан, пружина,

Жало, вуж, крижина…

Де жуки ці? Покажи,

Позбирати поможи!

(І. Січовик)

Звук [Л]:

В садочку у Пилипа

Щодня полити липу.

Була велика липа

„Спасибі”, – до Пилипа

Не лінь було Пилипу

Лопоче листям липа.

(М. Татарчук)

Звук [Р]:

Юра ловить рибку ловко,

Скоро мовить скоромовку

Випірнай-но, рибко, близько!

Розсипай-но срібні  бризки!

Щоб піймав я карася

Карася з порося!        

(М. Татарчук)

Другий варіант. Дорослий пропонує пригадати якомога більше слів з певним звуком.

Цікава мандрівка

Мета: формувати навички складового аналізу і синтезу.

Попередня робота: ознайомлення з поняттям „склад”.

Опис гри.

Перший варіант. Дитина називає слово, ділить його на склади і робить відповідну кількість кроків (наприклад: стіл – *; ша-фа – **; по-ли-ця – ***).

Другий варіант. Дитина придумує слова із запропонованою кількістю складів, кроками перевіряючи правильність виконання завдання.

Третій варіант. Назвавши найменшу кількість слів (з більшою кількістю складів) якомога швидше дійти до фінішу (вказаного місця) (наприклад: те-ле-ві-зор – ****; біб-лі-о-те-ка – *****; ві-де-о-маг-ні-то-фон – *******).

У грі може брати участь уся родина.

Добери слова

Мета: збагачувати словник. Вправляти в описуванні предметів.

Обладнання:  іграшки (овочі, фрукти).

Попередня робота: описування овочів (фруктів) за схемою: колір, форма (круглий, трикутний, овальний), величина (великий, маленький), який на дотик (твердий, м’який), смак (кислий, солодкий, гіркий).

Опис гри.

Перший варіант. Дорослий називає кілька характерних ознак предмета, дитина відгадує. Наприклад, круглий, великий, гумовий, легкий, барвистий, веселий (м’яч).

Другий варіант. Дитина називає ознаки наявного предмета. Наприклад, продовгувата, оранжева, тверда, соковита, смачна, корисна (морква).

Третій варіант. Дитина називає ознаки предмета по пам’яті. Наприклад, кругле, гладеньке, блискуче, тверде, смачне, солодке, стигле, соковите, рум’яне (яблуко).


Навпаки

Мета: збагачувати словник. Розвивати загальну моторику.

Словник: антонімічні пари прикметників, прислівників та дієслів.

Опис гри.

Дорослий промовляє закличку:

Мова слів багато має,

Треба зі словами грати.

Слів усіх ніхто не знає.

Тож пограєм я і ти

А щоб мову краще знати

В гру, що зветься „Навпаки”.

(Ю. Рібцун)

Перший варіант. Дорослий пропонує дитині показувати рухами протилежні дії (наприклад: високі ворота – йти на носочках, низькі – нахилившись; важка сумка – зігнувшись; легка – розмахуючи руками; мале хлоп’я – з підстрибом; старий дідусь – шаркаючи ногами).

Другий варіант. Дорослий імітує рухи, дитина називає і показує протилежні (наприклад: швидко-повільно – біжить-іде; весело-сумно – сміється-плаче; жарко-холодно – махає руками-труситься і т. п.).

Третій варіант. Дорослий пропонує дитині закінчити віршовані рядки та повторити антонімічні пари:

Високо летить літак,

А метелик… (низько).

Їдем поїздом далеко,

Машиною… (близько)

(Ю. Рібцун)

Встає Петрик дуже пізно,

Ваня встає… (рано).

Тому Ваня вчиться добре,

А Петрик… (погано).

(Ю. Рібцун)

Рибки пливуть, де глибоко,

В роті солодко від меду,

А діти, де… (мілко)

А від перцю… (гірко)

(Ю. Рібцун)

Чарівна паличка

Мета: збагачувати словник.

Обладнання: яскраво оформлена паличка.

Словник: іменники (заєць, дятел, хлопчик, рибка, метелик, черепаха, змія; телефон, каструля, сорочка, книжка, годинник, двері, килим; дерева – береза, клен, тополя, верба, горобина, ялина, липа; квіти – ромашка, нарцис, тюльпан, троянда, мак, волошки, хризантема; мама, мамуля, мамуся, мамочка, матінка, матіночка, мамусенька, мамулечка, матуся, матусенька, ненька, ненечка).

Опис гри.

Дорослий промовляє закличку:

Є в нас паличка одна –

Паличку передавай,

Не проста, а чарівна.

Швидше слово називай.

(Ю. Рібцун)

Перший варіант. Дорослий називає слово, дитина – пестливо-зменшувальні слова.

Другий варіант. Дорослий називає слово-узагальнення (дерева, квіти…), дитина конкретизує його. Ролі міняються.

Третій варіант. Дорослий просить назвати предмети, про які ми говоримо „Що це?” або „Хто це?”.

Добери іграшки

Мета:  збагачувати словник. Закріплювати поняття роду іменників.

Обладнання:  пірамідка, кубик, предметні картинки із зображенням іграшок.

Словник: іменники-назви іграшок, займенники (він, вона, воно).

Опис гри.

Дорослий виставляє на стіл з одного боку кубик, з іншого – пірамідку. Дитина повинна розкласти предметні картинки так, щоб біля кубика були предмети чоловічого, біля пірамідки – жіночого роду.

Наприклад:

Кубик

Пірамідка

Він

Вона

М’яч

Мотрійка

Півник

Дзиґа

Екскаватор

Кулька і т.п.

Можна запропонувати включити третю підгрупу предметів на позначення середнього роду (кільцевоновідерце, колесо, курча і т. д.).

День – ніч

Мета:  розвивати зорову увагу та пам’ять. Вправляти у вживанні іменників у родовому відмінку однини.

Обладнання: іграшки.

Словник: іменники-назви іграшок, прислівники місця (між, праворуч, ліворуч, попереду, позаду).

Опис гри.

Перед дитиною виставляється ряд іграшок. Вона повинна запам’ятати їх.

Перший варіант. Після слова „ніч” дитина заплющує очі. Дорослий ховає одну з іграшок. На слово „день” дитина відкриває очі і визначає, якої іграшки не стало (наприклад: не стало м’яча, оленя, ляльки, чаплі, козеняти і т. п.).

Другий варіант. Дорослий міняє іграшки місцями. Дитина знаходить місце іграшки, називаючи, де вона стояла.

Господиня

Мета: збагачувати словник. Вправляти у вживанні іменників у родовому відмінку однини; у словотворенні відносних прикметників.

Обладнання: посуд.

Словник: іменники (ложка, глечик, сковорідка; метал, скло, дерево, глина, чавун; хлібниця, серветниця, соусниця, сільниця, цукорниця, маслянка, салатниця, супниця, цукерниця, креманка, бісквітниця, чайник, кавник, молочник), відносні прикметники (скляний, глиняний, дерев’яний, металевий, чавунний, паперовий), прийменники (з, із, зі).

Опис гри.

Дорослий просить дитину допомогти сервірувати стіл для обіду.

Перший варіант. Дитина називає предмет і матеріал, з якого він зроблений.

Другий варіант. Дитина утворює відносні прикметники від іменника-назви матеріалу.

Третій варіант. Дитина називає посуд, в який кладуть хліб (соус, сіль, цукор, масло, салат, суп, цукерки, бісквіт, чай, каву, молоко, крем).

Чого не вистачає?

Мета: вправляти у вживанні іменників у родовому відмінку однини. Збагачувати словник.

Обладнання: предметні картинки, аркуш паперу.

Словник: іменники (машина – кабіна, кузов, колеса, фари, руль; чайник – кришка, стінки, дно, ручка, носик), прийменник (без).

Попередня робота: ознайомлення зі складовими частинами предметів.

Опис гри.

Перший варіант. Дорослий розкладає картинки і просить дитину показати складові частини предметів.

Наприклад, пропонуються зображення:

а) гриба, хлопчика, столика, козеняти, табуретки. Дитині треба показати на всіх зображеннях ніжку;

б) птаха, дівчинки, тварини, риби, петрушки, яблука, літака, поїзда, ракети. Дитині треба показати на всіх зображеннях хвостик (хвіст).

Другий варіант. Дорослий бере предметну картинку, закриває її частину аркушем паперу. Дитина визначає, чого не вистачає на малюнку.

Наприклад: плаття без рукава, чайник без ручки, годинник без стрілки, півень без гребінця, будинок без даху, собака без лап, гребінець без зубців.

Петрусь-боягуз

Мета: вправляти у вживанні іменників у родовому відмінку множини.

Обладнання: предметні картинки.

Словник: іменники на позначення істот (тварин, птахів, комах).

Попередня робота: виховна бесіда про нікчемність страхополохів; про те, як добре бути сміливим і чого насправді варто остерігатись.

Опис гри.

Дорослий розповідає дитині про хлопчика Петруся, який всього боявся. Показує картинки і пропонує назвати, кого боявся Петрусь (наприклад: корів, кішок, коней, овець; зайців, білок, мишей, лисиць; індиків, качок, гусей; горобців, ластівок, синиць; комарів, мошок, ос).

Уважний водій

Мета: вправляти у використанні прийменників; у словотворенні відносних прикметників. Збагачувати словник. Розвивати слухову пам’ять.

Обладнання: конструктор (будівельний матеріал), машинка.

Словник: іменники (машина, дорога, шосе, траса, міст, гараж, будинок), відносні прикметники (пожежна, міліцейська, вантажна, поливальна, снігоочисна), дієслова-антоніми (заїхати – з’їхати; від’їхати – під’їхати; в’їхати – виїхати), прийменники (з, в, до, з-за).

Попередня робота: бесіда про транспорт, види машин та їх призначення, будівництво міста (дороги, будинків, моста).

Опис гри.

Перший варіант. Дорослий пропонує дитині назвати машину відповідно до її призначення.

Наприклад: Як назвати машину, яка перевозить вантажі? (вантажна)

Другий варіант. Дорослий разом з дитиною будують з конструктора місто (будинки, магазин, кіоск, міст, гараж, дорогу). Дитина бере машинку та їздить по місту. Дорослий коментує маршрут.

Третій варіант. Дорослий починає віршований рядок. Дитина продовжує його, дивлячись на малюнок.

 

1. Їхали,  ми… (їхали…)

5. На гору…  (заїхали),

2. До річки… (під’їхали),

6. Із гори ми… (з’їхали),

3. Через міст… (переїхали),

7. Далі… (поїхали)

4. До гори… (під’їхали),

8. Та й додому… (приїхали).

Четвертий варіант. Дорослий називає маршрут поїздки. Дитина запам’ятовує і виконує його.

П’ятий варіант. Дорослий називає маршрут поїздки. Дитина відтворює і коментує його (наприклад: від’їхав від будинку, об’їхав будинок, поїхав по дорозі, під’їхав до мосту, заїхав на міст, з’їхав з мосту).

Шостий варіант. Дорослий називає дію, дитина виконує її, а потім самостійно називає і виконує протилежну.

Сонячний зайчик

Мета: вправляти у використанні прийменників.

Обладнання: дзеркальце.

Словник: прийменники (на, над, під, біля, за, з-за, у (в), з-під, між, од, до, по, серед, від, через, перед).

Опис гри.

Гра проводиться в ясний сонячний день.

Вранішнє сонечко, лагідне сонечко,

Пошли промінці у наше віконечко.

Зайчиків сонячних будем пускати,

Хочемо з ними сьогодні пограти!

(Ю. Рібцун)

Поглянь, який веселий сонячний зайчик завітав до нас у гості! Він хоче пограти з тобою в піжмурки. Зайчик буде ховатися від тебе, а ти повинен (-на) його знайти і сказати, куди саме він сховався.

Сонячний зайчик тому і називається зайчиком, що він любить стрибати. Прослідкуй, звідки куди перестрибнув зайчик. Через що перестрибнув зайчик?

Дорослий пускає сонячного зайчика. Дитині пропонується знайти його і відповісти, куди він заховався (на шафу, під крісло, над столом, біля дивана).

Закінчити гру можна словами скоромовки:

Сонячний зайчик

Спати лягає,

Скраю подушки

Світло дрімає,

Сам прокидається,

Скочить із хати

Сонечку-мамі

Сон розказати.

(Л. Стрельник)

Знайди іграшку

Мета: вчити орієнтуватися в просторі, розуміти прислівники місця.

Обладнання: іграшка.

Словник: прислівники місця.

Опис гри.

Можна проводити на подвір’ї. Дорослий ховає іграшку. Дитина шукає її за словесним описом напрямку (наприклад: зроби 2 кроки вперед, поверни ліворуч, зроби 3 кроки вправо, поглянь униз).

Допоможи Буратіно

Мета: розвивати зв’язне мовлення.

Обладнання: картки із цифрами.

Опис гри.

Сьогодні до нас у гості завітав дерев’яний хлопчик Буратіно. Він прийшов не з порожніми руками, а приніс незвичні картинки та придумав для тебе цікаві мовленнєві завдання. Чи хочеш ти пограти з Буратіно?

Перший варіант. Дорослий називає два слова, а дитина складає речення з ними. Наприклад: зима – сніг; риба – вода; курка – просо тощо.

Другий варіант. Дорослий показує картку з цифрою. Дитина придумує речення з відповідною кількістю слів. Наприклад:

3Мати купає донечку.

4Бабуся напекла смачних пиріжків.

5Катруся годує кроликів соковитою морквою.

Третій варіант. Дорослий промовляє речення з двох слів і пропонує дитині доповнити його. Наприклад: Іванко читає. Іванко читає книжку. Іванко читає цікаву книжку.

Четвертий варіант. Дорослий промовляє речення з двох слів і пропонує дитині продовжити його, встановлюючи причинно-наслідкові зв’язки. Наприклад:

  • Лінійка довша від олівця; отже, олівець… коротший, ніж лінійка.
  • Галинка взяла парасольку, бо… надворі йшов дощ.
  • Машина їде за автобусом; отже, автобус… їде попереду.

П’ятий варіант. Дорослий промовляє речення і пропонує дитині виправити помилки, встановлюючи причинно-наслідкові зв’язки. Наприклад:

  • Лисицю впіймала курка. – Лисиця впіймала курку.
  • Надворі схолодніло, бо Оленка вдяглася тепліше. – Оленка одяглася тепліше, бо надворі схолодніло.
  • Мурчик упіймав рибку й почастував нею Василька. – Василько впіймав рибку й почастував нею Мурчика.

Телефонна розмова

Мета: збагачувати словник. Розвивати зв’язне мовлення.

Обладнання: іграшковий телефон, натуральні овочі, фрукти.

Словник: іменники (сливи, огірок), відносні прикметники (сині, солодкі, запашні, овальні, м’які, ароматні, запашні, стиглі, великі; зелений, великий, свіжий, хрумкий, твердий, продовгуватий, смачний).

Попередня робота: складання описових розповідей дорослим, відгадування дитиною описових загадок, опис предметів за планом-схемою.

Опис гри.

Дорослий пропонує дитині відгадати загадку:

Є у мене вірний друг.

Має він чудовий слух

І говорить голосами

Моїх друзів, тата й мами.

Як же звати мого друга?

– Всім відомо, це папуга.

– Помиляєшся, Антон,

Зветься друг мій… (телефон)

 (І. Січовик)

Давай з тобою поговоримо по телефону, але не просто так. Я буду розповідати про якийсь овоч чи фрукт, а ти спробуй здогадатись, про який саме.

Ролі міняються.

Приблизний діалог:

Дорослий: Вчора у мене відбулася приємна подія – до мене в гості приїздила бабуся. Вона привезла з села багато гостинців. Один з них мені сподобався найбільше, відгадай, який саме.

Дитина: Це овоч чи фрукт?

Дорослий: Це фрукт. Спробуй відгадати, якого він кольору.

Дитина: Він червоний чи зелений?

Дорослий: Не червоний і не зелений.

Дитина: То може синій чи жовтий?

Дорослий: Ці фрукти сині. А чи здогадаєшся, які вони за формою?

Дитина: Вони круглі?

Дорослий: Ні, ці фрукти овальні і дуже смачні!

Дитина: Я здогадався (-лась): це сливи!

Чи знаєш ти казку?

Мета: розвивати зв’язне мовлення.

Опис гри. Використовується книжка з ілюстраціями. Дорослий читає вірш:

В країні Навпакинії

Є місто помилок.

На вулиці Безглуздості

Живе казкар-дідок.

Свої казки розказує

Він на ніч дітлахам.

А помилки ти виправиш,

Якщо почуєш сам!

(Н. Завальська)

Дорослий розповідає казку, навмисне припускаючись помилок, а дитина виправляє їх.

Наприклад:

–  Жила-була дівчинка, яку звали Жовта Шапочка…– розповідає дорослий.

– Не Жовта, а Червона! – виправляє дитина.

– Так, справді. Якось покликав її тато і каже…

Дорослий розповідає казку (уривок), дитина впізнає її, виправляє навмисне допущені помилки.

По закінченні гри дорослий може прочитати дитині віршик:

 Ось і все: скінчилась гра,

Сонцю спати вже пора.

Засинає ясний день,

Ніч приходить до людей,

До звірятка, до пташини,

До біленької хатини.

Завтра сонце знов зійде,

І день новий приведе.

(Автор не визначений)

Додаткові ключові слова: Юлія Рібцундитина, діти, дизонтогенез, порушення / дефекти мовлення (мовленнєвого розвитку), логопедія, логопед, діагностика, корекція, логопедична робота / допомога.

Дополнительные ключевые слова: Юлия Рибцунребенок, дети, дизонтогенез, нарушения / дефекты речи (речевого развития), логопедия, логопед, диагностика, коррекция, логопедическая работа / помощь.

Additional key words: Julia Rybtsun, child, children, dysontogenesis, articulation disorders, logopedia, logopaedist, diagnostics, correction, logopedic assistance.

Zusätzliche Stichworte: Julia Ribzun, das Kind, der Kinder, der Dysontogenese, der Sprachfehlet, die Logopädie, der Logopäde, die Diagnostik, die Korrektion, logopädische Hilfe.

 Les mots-cle complémentaire: Julie Ribsune, enfant, enfants, dysontogénésis, allolalies, logopédie, orthophoniste, diagnostic, correction, assistance logopedique.

При цитировании ссылка на сайт www.logoped.in.ua и автора материалов
Юлию Рибцун обязательна.

Добавить комментарий