© Рібцун Ю. В. Лісові шашки : дидактична багатоваріативна гра / Ю. В. Рібцун // Логопед. – 2012. – № 2 (14). – С. 5–6.

 

Ю. В. Рібцун, к.пед.н., с.н.с. лабораторії логопедії

 Інституту спеціальної педагогіки НАПН України

 ЛІСОВІ ШАШКИ

Дидактична багатоваріативна гра з мовленнєвими завданнями для дітей старшого дошкільного і молодшого шкільного віку із ЗНМ (ІІІ рівень) і ФФНМ

Проводиться з двома дітьми

Мета:

  Збагачувати словниковий запас дітей з теми „Дикі тварини” („Звірі”) шляхом уточнення категоріального рівня лексичних узагальнень іменників і присвійних прикметників.

Вправляти в словотворенні присвійних прикметників від іменників-назв тварин, в узгодженні іменників з прикметниками в роді, числі, відмінку.

Розвивати зорові сприймання та увагу, розумові операції (аналіз, синтез, порівняння), просторову орієнтацію, дрібну моторику.

Виховувати посидючість, стриманість, швидкість реакції.

Обладнання: ігрове поле, розділене на 30 квадратів двох кольорів, в кожному з яких зображена частина тіла певного звіра, шашки (пластмасові пробки з пляшок)  по 15 шт. двох кольорів, фігурка зайчика.

Словникова робота: уточнення категоріального рівня лексичних узагальнень іменників на позначення назв тварин (ведмідь, вовк, лисиця, заєць, білка, їжак, лось, кабан), назв їх частин тіла (хвіст, лапа, шубка, вухо, голова), лексичних узагальнень присвійних прикметників (ведмежий, вовчий, лисячий, заячий, білчин, їжачиний, лосиний, кабанячий).

Попередня робота:

  1. Читання художніх творів про звірів, розглядання картин, бесіда за їх змістом.
  2. Відгадування загадок про тварин.
  3. Дидактичні ігри та вправи: „Хто більше назве?”, „Який? Яка? Яке?”, „Впізнай за описом”.
  4. Опис тварин з схемою.
  5. Ліплення та малювання звірів, виготовлення фігурок з паперу, природного та покидькового матеріалу.

Мовленнєвий матеріал:

Кажуть Петрик і Панас:

– Шашки незвичайні в нас!

Зможеш розібратись ти

Лапи де чиї, хвости?

Вушка, шубка, голова…

Шашки ці – цікава гра.

(Ю. Рібцун)

Хід гри

Розповідь педагога:

Стояв погожий літній ранок. Петрик з бабусею пішли в ліс за суницями. У цьому році ягід вродило багато. Петрик одну суничку в рот, а іншу – в кошик, та й то назбирав вже чималенько. Вийшов Петрик на невеличку сонячну галявинку. Раптом чує – ніби хтось плаче. Зазирнув хлопчик під кущик, а там – зайченя. „Чому це ти плачеш, маленьке?” – питає він. Зайченя простягнуло лапку – там стирчала чимала колючка, а місце навколо неї зачервонілось і припухло. Петрик висипав свої сунички в бабусин кошик, а в свій посадив зайченя, та й поспішили додому – малого лікувати. А вдома бабуся витягла колючку, намазала ранку спеціальною маззю і зайченяті відразу полегшало. Воно задрімало. Петрик все крутиться біля малого, гладить його і примовляє: „Який зайчний вушко рожевий та довгий! Зайячний лапки такі швидкий! Яке заячине шубка м’якеньке!” А бабуся слухає та все виправляє онука: „Заячі лапки, заяче вушко, заяча шубка…”. А він знову своє: „Зайченкова шубка м’яка, а їжачинкова колюча” „Ай-яй-яй!” – думає зайченя, – „Напевно, малий ще Петрик, не вміє правильно говорити. Та нічого, навчиться! А я йому спробую допомогти”. Промайнуло кілька днів. Лапка у зайченятка зовсім зажила. Знову посадив Петрик маленького в свій кошик, і віднесли його з бабусею в ліс та й посадили під тим самим кущем, де знайшли. Помахало зайченя вушками та й майнуло у кущі.

Радо зустріли зайченя його тато та мама. Розповіло мале про своє життя у Петрика, про те, який він добрий та уважний хлопчик, як любить грати з татком в шашки та про те, що він ще не навчився правильно говорити. Порадилися батьки та й вирішили зробити для Петрика подарунок – лісові шашки. Але не прості, а такі, які допоможуть йому навчитись правильно розмовляти. Чимало довелося попрацювати Зайцю, але шашки вийшли на славу. І грати в них дуже цікаво.

Подивіться, ось які це шашки! (Показ педагога) А чи хочете ви навчитися грати в них?

А мале зайченя на згадку про себе прислало іграшку – маленького зайчика Богданчика. (Показ педагога). Він спостерігатиме за грою.

Педагог викладає на столі ігрове поле і пропонує уважно роздивитися малюнки, що в клітинках, звертає увагу дітей на те, що клітинки мають різне тло (темне й світле) і на них зображені частини тіла звірів.

Педагог: Розгляньте уважно світлі клітинки. В якого звіра така шубка, лапки, хвостик, вушка? (Так само розглядаються темні квадрати.) Білі шашки накривають світлі клітинки, чорні – темні. Але клітинку можна накрити тільки тоді, коли правильно назвеш, чия це частина тіла і як вона зветься. Якщо хтось із вас завдання виконає неправильно, то він пропускає один хід. Виграє той, хто правильно відповість на всі питання і використає всі свої шашки.

Діти лічилкою визначають, шашки якого кольору йому дістануться:

Вас запрошую, малята,

В шашки лісові пограти.

Раз, два, три –

Починаєш грати ти!

(Ю. Рібцун)

Варіант 1. Гравці по черзі називають зображення частин тіла тварини на клітині вибраного кольору, накривають його своєю шашкою.

Варіант 2. Дорослий називає певну тварину. Гравці почергово відшукують на ігровій дошці потрібні зображення, називають та накривають клітини вибраного кольору.

Варіант 3. Гравці почергово називають зображення на клітині вибраного кольору, вказуючи, чия саме ця частина тіла та яка вона. Наприклад: куций заячий хвіст, руда білчина шубка, кругле ведмеже вухо і т.д.

Варіант 4. Закриваючи зображення, гравець говорить: „Я закриваю… (ведмежу шубку, кабанячі ноги, лисяче вухо)”.

Варіант 5. Закриваючи зображення, гравець вказує: „Не стало… (білчиного хвоста, заячих вух, вовчої голови)”.

Ускладнений варіант:

Діти повинні зорієнтуватися в більшій кількості клітин, накрити шашками, крім голови, вух, хвостів, лап, шубки ще й сліди тварин.

Цей варіант потребує ретельної попередньої роботи з дітьми з боку педагога (вчителя-логопеда чи вихователя), а гра при багаторазовому проведенні приносить відчутні позитивні результати.

З урахуванням вікових та індивідуальних психофізичних можливостей дітей кількість зображень тварин, частин тіла, а відповідно і клітин шахової дошки можна видозмінювати. Замість пластмасових пробок можна використати картонні кружечки чи звичайні шашки чорного та білого кольору.

Шашки_2

Шашки_1 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шашки_4Шашки_3

 

Додаткові ключові слова: Юлія Рібцундитина, діти, дизонтогенез, порушення / дефекти мовлення (мовленнєвого розвитку), логопедія, логопед, діагностика, корекція, логопедична робота / допомога.

Дополнительные ключевые слова: Юлия Рибцунребенок, дети, дизонтогенез, нарушения / дефекты речи (речевого развития), логопедия, логопед, диагностика, коррекция, логопедическая работа / помощь.

Additional key words: Julia Rybtsun, child, children, dysontogenesis, articulation disorders, logopedia, logopaedist, diagnostics, correction, logopedic assistance.

Zusätzliche Stichworte: Julia Ribzun, das Kind, der Kinder, der Dysontogenese, der Sprachfehlet, die Logopädie, der Logopäde, die Diagnostik, die Korrektion, logopädische Hilfe.

 Les mots-cle complémentaire: Julie Ribsune, enfant, enfants, dysontogénésis, allolalies, logopédie, orthophoniste, diagnostic, correction, assistance logopedique.

При цитировании ссылка на сайт www.logoped.in.ua и автора материалов
Юлию Рибцун обязательна.

 

 

 

 

Добавить комментарий