© Рібцун Ю. В. Закріплюємо правильну вимову / Юлія Рібцун // Дошкіл. виховання. – 2007. – № 11. – С. 16–17.

 

ЗАКРІПЛЮЄМО ПРАВИЛЬНУ ВИМОВУ[1]

Добірку мовленнєвих ігор для формування та закріплення правильної вимови звуків підготувала Юлія РІБЦУН (Інститут спеціальної педагогіки АПН України).

Процес оволодіння звуками неможливий без достатнього рівня розвитку фонетико-фонематичних процесів (слухового сприймання, уваги та пам’яті). Якщо дитина дефектно сприймає звуки на слух, не розрізняє корелюючи фонем (схожих за вимовою чи звучанням), то вона не зможе правильно говорити, а згодом і правильно писати. Корекційна робота починається у формі гри на матеріалі немовленнєвих звуків („Як гуде комар?” – „З-з-з”; „Як шумлять дерева? ” – „Ш-ш-ш”) і поступово охоплює всі засвоєні дитиною звуки, які логопед виправляє та автоматизує (вводить у самостійне мовлення).

Пропоновані ігри допоможуть автоматизувати (закріпити) та диференціювати (розрізнити в мовленні) складні для вимови звуки.

Відгадай за звуком

Мета: вправляти у впізнаванні немовленнєвих звуків. Збагачувати словник.

Обладнання: футлярчики з „кіндер-сюрпризу”, кожен із яких частково заповнений певною крупою.

Словник: іменники (манка, гречка, рис, пшоно, вівсянка, горох, квасоля); відносні прикметники (манний, гречаний, рисовий, пшоняний, вівсяний, гороховий, квасолевий).

Опис гри. Дорослий у присутності дитини насипає у футлярчики з „Кіндер-сюрпризу” („Петрушки”) різні види круп, горох чи квасолю, дає послухати, як торохтить кожен з них.

„Ти поторохтиш бочечкою і спробуєш визначити, яка саме крупа знаходиться в ній. Потім ми з тобою перевіримо, чи правильно ти назвав крупу.

Спробуй за звучанням знайти бочечку з … (називає) крупою. Скажи, яку кашу (який суп) можна з неї зварити (манний, гречаний, рисовий, пшоняний, вівсяний, гороховий, квасолевий)”

Веселі гімнасти

Мета:  автоматизувати вимову ізольованих звуків. Розвивати загальну моторику.

Ти, Андрійко, засидівся,

Й, мабуть, трішки розлінився.

А ліниться не годиться –

Знають всі малята.

Тож давай разом зі мною

Вправи починати.

(Ю. Рібцун)

1. „Насос”. Підняти пальці рук до рота і відразу ж опустити їх вниз плавним рухом із легким притиском, одночасно вимовляючи с-с-с.

Велосипед мчить по двору –

Розганяє дітвору.

Раптом – „Стоп, машина!” –

Враз спустилась шина.

Петрик вміло насос взяв,

Шину швидко накачав:

С-с-с…

(Ю. Рібцун)

2. „Цвіркунчик”. Піднести до рота пальці рук, стиснуті докупи. Різко розводячи їх, вимовляти ц-ц-ц.

Цвіркун грає на цимбалах:

Ц-ц-ц, ц-ц-ц…

Цвіркуниха – на скрипочці:

Ц-ц-ц, ц-ц-ц…

А мале цвіркуненя

На бубоні виграва:

Ц-ц-ц, ц-ц-ц…

Оце так концерт!

(Ю. Рібцун)

3. „Комарик”. Руки перед грудьми зігнуті у ліктях, відведені в сторони. Описувати кистями невеликі кола, вимовляючи з-з-з.

Коли комар летить,

То голосно дзижчить:

З-з-з…

Якщо він замовкає,

То вже когось кусає.

(Н. Майстренко)

4. „Вітерець”. Ноги на ширині плечей. Підняти руки вгору і плавно помахати ними вправо і вліво, нахиляючи тулуб то в праву, то в ліву сторону, вимовляючи ш-ш-ш.

Дме осінній вітер:

Ш-ш-ш…

Дме він, задуває:

– Ш-ш-ш…

Листячко жовтеньке

З дерева зриває.

(Ю. Рібцун)

5. „Жук”. Руки, зігнуті в ліктях, притиснуті до тулуба, кисті відведені в сторони. Почергові рухи пальців обох рук, вимовляючи ж-ж-ж.

– Шук-шук, шук-шук, –

Точить вуса чорний жук.

І для чого б то жукові

Вуса чорні, загадкові?

Жук моргає:

Жжу–жжу!

Не скажу, не скажу…

А я знаю те і сам:

Бо він дід малим жукам!

(Л. Повх)

6. „Кран”. Одночасно робити повороти кистями рук, вимовляючи ч-ч-ч.

– Ч-ч-ч – я кран відкрию,

Потече водичка.

Свої ручки я помию

І умию личко.

 (Ю. Рібцун)

7. „Моторчик”. Обертати руками перед грудьми з одночасним промовлянням л-л-л.
Змайстрували ми літак,

Щоб літав він, наче птах.

Л-л-л – завівсь моторчик.

Нині Ваня – льотчик.

Буде в небі він літати,

Всіх нас зможе покатати.

(Ю. Рібцун)

8. „Тигреня”. Долоні з розчепіреними пальцями на рівні плечей. Нахилятися вперед з одночасним стисканням пальців, тривало вимовляючи р-р-р.

Тигр ричить, ричить тигриця –

Пролетіла низько птиця:

Фурр-р!..

І смугасті тигренята

Шкірять гострі зубенята:

Гирр-рр!

(В. Гринько

Вправи можна виконувати під музичний супровід.

Все швидше, швидше і швидше…

 

Мета: автоматизувати та диференціювати звуки.

Є в світі країна – мені це не сниться! –

Де малята мають свою залізницю.

По залізниці туди й сюди

Їздять маленькі прудкі поїзди.

(Дж. Родарі)

– Давай і ми з тобою пограємо в поїзд. Поїзд рухається ось так (дорослий ритмічно працює руками і ногами). Гарно рухається поїзд! А щоб було веселіше, давай спробуємо промовляти скоромовку – спочатку повільно, а потім все швидше і швидше.

1.     Звуки [С][С′]

Сом однісінький сидів.

Сидьма сома сум схопив.

Сім сусідів скликав сом:

Сміх і співи за столом.

(В. Лучук)

2.     Звуки [З][З′]

Запитав Захар у Зіни:

Звідкіля взялась хлібина?

Розвела руками Зіна:

– Як звідкіль? – Із магазину.

(М. Лисич)

3.     Звуки [С][З]

Міста, села і сади

Все засипали сніги.

Зима супиться з-під брів –

Посила нам снігурів.

Від зорі і до зорі

Славлять зиму снігурі.

(В. Лучук)

4.     Звуки [Ц][Ц′]

Киця прокидається –

Лапками вмивається.

Птиці прокидаються –

Росами вмиваються.

А Гриць із сестрицею

Вмиються водицею.

(А. М’ястківський)

5.     Звуки [С][Ц] ([Ц′])

Мовить Гриць:

– Оцей ірис

Називається „Кис-кис”.

Я „Кис-кис” просив у Гриця,

А прибігла мала киця.

(Г. Бойко)

6.     Звук [Ж]

Жовте жито жук жував

Із Женею жартував.

Жартом-жартом – і у Жені

Жвавий жук  уже у жмені.

(Ю. Кругляк)

7.     Звуки [Ш][Ш’]

Шиє Маша, вишиває,

Шуру, Лушу обшиває.

Шиє шубку, шиє шапку

Для Наташі й кошенятка.

(Скоромовка)

8.     Звуки [Ж][Ш]

Вибіг Гришка на доріжку,

На доріжці сидить кішка.

Взяв з доріжки Гришка кішку –

Хай піймає кішка мишку.

(Г. Бойко)

9.     Звук [Ч]

Качечка кряче,

Каченят не бачить.

Кличе качечка курчат:

Чи не бачили качат?

(Г. Бойко)

10.                        Звуки [С][Ш]

Ось Петрушка. То нічого,

Що пришитий ніс у нього.

Ніс веселий так пришитий,

Щоб Сашка зміг посмішити!

(Б. Вовк)

11.                        Звуки [С][Ч]

Ситий ти, горобчик сірий?

Частували мене звірі.

Їв насіння у лисички,

У синички їв сунички.

(Автор не визначений)

12.                        Звуки [С][Щ]

Росте щавель і нехворощ,

Кропить їх весняний дощ.

Щавель виросте на борщ,

На віники – нехворощ.

(Скоромовка)

13.                        Звуки [З][Ж]

Їжачок-хитрячок

Зшив зелений піджачок.

І гуляє в піджачку

На зеленому лужку.

(П. Воронько)

14.                        Звуки [Ч][Ц] ([Ц′])

Очі у вовчиці

Наче блискавиці.

Через це вовчицю

Чорний цап боїться.

(Скоромовка)

15.                        Звукосполучення [ДЗ]

Дзвіночок дзвонить:

Дзень, дзень, дзелень!

Ось гарний день, веселий день!

Дзвіночок дзвонить:

Дзан, дзан, дзан!

Добридень чемним дітлахам!

(Автор не визначений)

16.                        Звукосполучення [ДЖ]

Вранці бджілці джміль казав:

– Над джерельцем пролітав.

Джу-джу-джу!

Джу-джу-джу!

Там порядок наводжу.

(Автор не визначений)

17.                        Звукосполучення [ДЖ][ДЗ]

Як дзвінок задзеленчить,

Дзвінко джмелик задзижчить:

– Бджоли, бджоли, бджоленята,

Вилітайте погуляти.

(Автор не визначений)

18.                        Звуки [Л][Л′]

Лис малий і більший лис

По лисички йшли у ліс.

Похвалились білці лиси,

Бо лисички несли з лісу.

(Л. Куліш-Зіньків)

19.                        Звуки [Р][Р′]

Раз Кіндратик у дворі

Говорив трьом друзям:

– У бригаді трактористом

Мрію бути дуже!

(Ф. Петров)

20.                        Звуки [Р][Л]

Непосида галка Клара

Окуляри в Карла вкрала

І на гілку сіла:

– Кар! Буду я сьогодні Карл.

(Л. Куліш-Зіньків)

Скоромовку можна промовляти пошепки – повільно, тихо – трохи швидше, голосніше – ще швидше, голосно – швидко.

Додаткові ключові слова: Юлія Рібцундитина, діти, дизонтогенез, порушення / дефекти мовлення (мовленнєвого розвитку), логопедія, логопед, діагностика, корекція, логопедична робота / допомога.

Дополнительные ключевые слова: Юлия Рибцунребенок, дети, дизонтогенез, нарушения / дефекты речи (речевого развития), логопедия, логопед, диагностика, коррекция, логопедическая работа / помощь.

Additional key words: Julia Rybtsun, child, children, dysontogenesis, articulation disorders, logopedia, logopaedist, diagnostics, correction, logopedic assistance.

Zusätzliche Stichworte: Julia Ribzun, das Kind, der Kinder, der Dysontogenese, der Sprachfehlet, die Logopädie, der Logopäde, die Diagnostik, die Korrektion, logopädische Hilfe.

 Les mots-cle complémentaire: Julie Ribsune, enfant, enfants, dysontogénésis, allolalies, logopédie, orthophoniste, diagnostic, correction, assistance logopedique.

При цитировании ссылка на сайт www.logoped.in.ua и автора материалов
Юлию Рибцун обязательна.


[1] Див.: ДВ, 2007, № 4.

Добавить комментарий